Common medical advice cautions that diabetes and alcohol don't mix, but
two new studies published in the journal Circulation report that there
may be reason to revise that recommendation. Many studies have demonstrated
the benefit of moderate alcohol intake on cardiovascular disease in healthy
adults, although recommendations typically stop short of suggesting that
those who do not already drink begin to do so. Until recently, however,
the question of whether the benefit extends to individuals with diabetes
has not been explored.
In the first study, Harvard researchers polled more than 5,000 female
nurses with diabetes several times over a 14-year period, noting who in
the group developed heart disease during that time. They found that consuming
as little as half a drink each day significantly reduced the women's risk
of developing cardiovascular disease. The second study found very similar
results in almost 3,000 male physicians with diabetes who consumed 1 to
2 drinks per day of beer, wine, or liquor.
There are several reasonable explanations as to why alcohol beverages,
although not typically considered health foods, can have some benefits.
Alcohol can raise levels of "good" HDL cholesterol, and also
inhibits the formation of blood clots that could trigger a stroke or heart
attack. Still other research shows that alcohol lowers fasting insulin
levels, another potential predictor of heart disease in people with diabetes.
Does all this positive spin on alcohol automatically suggest that all
people with diabetes should begin to drink alcohol? Not necessarily. Alcohol
can worsen two common complications of diabetes--nerve damage and eye
disease--and the American Diabetes Association suggests that people suffering
from either condition abstain. Also, the studies that suggest a beneficial
role for alcohol looked at light or moderate intakes--2 drinks per day
for men and 1 drink per day for women. (One drink is equal to 12 oz. beer,
5 oz. wine, or 1/1/2 oz. of distilled spirits.) Other studies have shown
that routinely drinking more than this can actually increase disease risk.
What the additional information from these recent studies tells us is
that a moderate intake of alcohol may offer people with diabetes some
protection from heart disease. However, each person's drinking patterns
and behaviors should be considered and recommendations made on an individual
basis. People with diabetes should check with their physician to see if and how alcohol intake fits into their daily routine.
Please take a moment to give us your comments. For questions about Health matters you may check our "Questions & Answers" Portal and Service.